woensdag 21 maart 2012

Waarom buitenlanders gewoon stomweg buitenlands blijven praten en wij dit gewoon pikken!!

Ik heb al een tijdje niks meer geblogt, er is wat dat aan gaat ook weinig interessants gebeurt in de tussentijd. Ik ben weer terug bij het routine werk, van proberen mijn school af te krijgen en leraren stalken.... Met de gebruikelijke tegenslagen: leraren die niets nakijken, geen motivatie hebben om je werk af  te maken, onvoldoendes verdienen (terwijl je je kapot leert), maar al met al begint het er toch op de lijken dat ik ooit nog eens een keer dat diploma krijg. Ja de laatste 20 punten wegen het zwaarste zeggen ze dan, daar op het Windesheim. Hopelijk ben ik in Augustus klaar! En kan ik eindelijk wat nuttigs gaan doen met dat mooie papiertje.
Maar daar wilde ik het vandaag eigenlijk niet over hebben. Ik vind het altijd dodelijk irritant dat als je in de bus zit, en er komt een koppetje buitenlanders binnen, die dan voor- of achter je komen zitten, en dan vervolgens in hun eigen onverstaanbare gebrabbel over jou gaan zitten praten.
Ik heb een tijdje in een supermarkt gewerkt, ook daar heb ik mij wel eens geirriteerd aan het gedrag van buitenlanders. Ook in een klein dorpje krijg je wel eens buitenlanders aan de kassa, maar er is maar een beperkte groep die de moeite neemt om Nederlands te leren, of om hun vragen, dank-je-wels  en goedendags in het Engels of Duits te zeggen (wat voor sommige de enige vreemde taal is waarmee ze zich in Nederland nog een beetje verstaanbaar kunnen maken).
Maar er is ook een hele grote groep buitenlanders, die zelfs daarvoor niet eens de moeite neemt! Maar wel een Nederlandse uitkering krijgt. Dan denk ik bij mijzelf, waar zijn we helemaal mee bezig? Waarom blijven wij dit domweg pikken?
Ik vind dat iedereen die in Nederland woont, toch op zijn minst een paar woorden Nederlands moet kunnen spreken, zoals hallo en goede middag, tot ziens,  of waar vind ik de kaas? Daarbij vind ik dat als je in Nederland een baan hebt je op zijn minst Nederlands moet kunnen verstaan, zodat je werkgever jou taal niet hoeft te leren. Want zo ver zijn sommige bedrijven al.
Ik heb een aantal jaren gewerkt in de kassen bij Ens, de werkgevers, en het Nederlandse vaste personeel krijgen op deze bedrijven zelfs cursussen Pools zodat men ze aan het werk kan zetten. Het is toch belachelijk dat wij ons altijd maar aan moeten passen? Ze komen in ons land werken/wonen, dus waarom passen zij zich niet gewoon aan? Deze vraag zal denk ik altijd onbeantwoord blijven. Toch petje af voor de Nederlander, die altijd klaar staat voor nieuwe talen. Misschien krijgen we in de toekomst niet alleen les in Engels, Frans en Duits in het middelbare onderwijs, maar leren we ook Russisch en Chinees.  Wie weet?
Je zult nu misschien denken, wat is nu de aanleiding voor dit betoog over dat buitenlanders Nederlands moeten leren, en de belachelijkheid van ons aanpasgedrag.
Ik zat vanmiddag in de tuin met mijn studieboeken, aangezien het zo lekker warm was, en de buurvrouw stond, tevens in haar tuin, te bellen met God knows Who. Kijk, mijn buurvrouw is nou een voorbeeld van een buitenlander die gewoon domweg buitenlands blijft spreken en niet de moeite neemt om Nederlands te leren.
Mijn buurvrouw werkt en woont al meer dan tien jaar in Nederland en kan nog steeds geen woord Nederlands. Ze is een Amerikaanse en dat uit zich niet alleen in haar Engels maar ook in haar Amerikaanse houding. (Welke by the way, geen promotie is voor Amerika).
Ergens sta ik er van te kijken dat er nog nooit iemand tegen haar heeft gezegd: "Hallo, kun je niet ff een paar cursussen Nederlands nemen, want van dat Engels daar versta ik geen donder van." Of: " leer eerst maar eens Nederlands voordat je weer komt solliciteren".
Want eigenlijk is het best wel raar, want niet iedereen in Nederland spreekt en verstaat Engels, zoals mijn vriend. Ze komt soms naar buiten gerend als haar iets niet zint en begint dan tegen hem in het Engels te zeuren, mijn vriend op zijn beurt trekt zijn schouders op en zegt: Ik versta oe niet! En eigenlijk heeft ie gelijk, we hoeven ons toch niet altijd aan te passen aan de buitenlanders die hier wonen?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...